ALGEMENE VOORWAARDEN
ALGEMENE VOORWAARDEN REVIVE MAISON B.V.
Artikel 1. Definities
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
Bouwbedrijf: Revive Maison B.V., ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer: 80405738 .
Opdrachtgever: de wederpartij van Revive Maison B.V. met wie een overeenkomst tot het verrichten van bouwwerkzaamheden wordt gesloten.
Artikel 2. Toepasselijkheid van deze voorwaarden
1. Deze voorwaarden gelden voor iedere aanbieding en iedere overeenkomst tussen bouwbedrijf en een opdrachtgever waarop bouwbedrijf deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard, voor zover van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.
2. Deze algemene voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle overeenkomsten met bouwbedrijf, voor de uitvoering waarvan derden dienen te worden betrokken.
Artikel 3. Offerte
1. Alle offertes van bouwbedrijf zijn vrijblijvend, tenzij in de offerte een termijn van aanvaarding is gesteld.
2. De in een offerte of aanbieding vermelde prijzen zijn exclusief B.T.W.
3. Een samengestelde prijsopgave verplicht bouwbedrijf niet tot het verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.
4. Bouwbedrijf is gerechtigd om binnen de geldigheidsduur van een offerte deze te wijzigen of in te trekken.
5. Tenzij anders is vermeld is de geldigheidsduur van de offertes 1 maand.
Artikel 4. Overeenkomst
1. De overeenkomst kan aangegaan worden voor werkzaamheden in aangenomen werk of regiewerk (uren x tarief).
2. Bouwbedrijf heeft het recht om de werkzaamheden geheel of gedeeltelijk te laten verrichten door derden.
3. Bouwbedrijf heeft het recht de overeenkomst in fases uit te voeren en het uitgevoerde gedeelte afzonderlijk te factureren. Bij sprake van aangenomen werk vindt betaling in termijnen plaats en wordt er eventueel een termijnschema opgesteld.
4. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het noodzakelijk is om de overeenkomst te wijzigen of aan te vullen, dan dienen de partijen tijdig en in onderling overleg tot aanpassing van de overeenkomst over te gaan. Dit kan schriftelijk of mondeling. Hierdoor kan het overeengekomen bedrag volgens de overeenkomst worden verhoogd of verlaagd. Door de wijziging van de overeenkomst kan de oorspronkelijke opgegeven termijn van uitvoering (indien overeengekomen) worden gewijzigd. De Opdrachtgever gaat akkoord met de mogelijkheid van wijziging van de overeenkomst, daaronder begrepen de wijziging in prijs- en termijnafspraak van uitvoering.
5. Opdrachten van de Opdrachtgever die leiden tot meerwerk vinden in onderling overleg plaats. Dit kan schriftelijk of mondeling.
6. Indien de overeenkomst is gewijzigd dient Bouwbedrijf daaraan uitvoering te geven, nadat de Opdrachtgever akkoord is gegaan met de voor uitvoering opgegeven prijs en andere voorwaarden. Het niet of niet onmiddellijk uitvoeren van de gewijzigde overeenkomst levert evenmin een wanprestatie op van Bouwbedrijf en is voor de Opdrachtgever geen grond om de overeenkomst op te zeggen.
7. Indien en voor zover Bouwbedrijf tijdens het uitvoeren van de overeenkomst geconfronteerd wordt met voor Bouwbedrijf onvoorzienbare kostenverhogende factoren, is Bouwbedrijf na waarschuwing dan wel in onderling overleg met Opdrachtgever gerechtigd de kostenverhogende factoren door de berekenen aan Opdrachtgever.
8. Indien na totstandkoming van de overeenkomst blijkt dat het bouwterrein verontreinigd is of de uit het werk komende bouwstoffen verontreinigd zijn, is de Opdrachtgever aansprakelijk voor de daaruit voor de uitvoering van het werk voortvloeiende gevolgen.
9. Afspraken of overeenkomsten met personeel van Bouwbedrijf, binden de Bouwbedrijf niet, tenzij deze door Bouwbedrijf zijn bevestigd.
10. Indien Bouwbedrijf bij het sluiten van de overeenkomst een bepaalde prijs overeenkomt, dan is Bouwbedrijf onder navolgende omstandigheden niettemin gerechtigd tot verhoging van de prijs, ook wanneer de prijs oorspronkelijk niet onder voorbehoud is opgegeven:
– indien prijsstijging het gevolg is van wijziging in de overeenkomst;
– indien prijsstijging voortvloeit uit een aanpassing in de wet.
11. Alle sanitaire artikelen, inclusief maar niet beperkt tot tegels en aanvullende sanitaire artikelen, evenals afvalcontainers en bouwartikelen zoals vloeren, ramen of iets dergelijks, moeten vóór de startdatum aanwezig zijn en worden geleverd.
Artikel 5. Uitvoering overeenkomst
1. De overeengekomen opleveringstermijn, indien overeengekomen, is uitgedrukt in werkbare dagen. Onder werkbare dagen wordt verstaan een kalenderdag, tenzij deze valt op een algemeen of ter plaatse van het werk erkende, of door de overheid dan wel bij of krachtens collectieve arbeidsovereenkomst voorgeschreven rust- en feestdagen, vakantiedagen of andere niet individuele dagen. Werkdagen of halve werkdagen worden als onwerkbaar beschouwd, wanneer niet onder verantwoordelijkheid van de aannemer komende omstandigheden gedurende een periode van de werkdag niet gewerkt kan worden.
2. Indien oplevering zou moeten geschieden op een dag die niet als werkdag betreft zoals in lid 1 beschreven, dan geldt de eerstvolgende werkdag als dag van oplevering.
3. Bij overschrijding van de afgesproken opleveringstermijn, dient Opdrachtgever Aannemer schriftelijk in gebreke te stellen. Aannemer dient daarbij binnen een redelijke termijn de mogelijkheid aangeboden te worden door de Opdrachtgever om alsnog uitvoering te geven aan de overeenkomst.
4. Indien de aanvang of voortgang van het werk wordt vertraagd door factoren, waarvoor de Opdrachtgever verantwoordelijk is, dienen de daaruit voor Aannemer voortvloeiende schade en kosten door Opdrachtgever te worden vergoed.
Artikel 6. Verplichtingen van de opdrachtgever
De opdrachtgever dient ervoor te zorgen dat door anderen uit te voeren werkzaamheden en/of leveringen die niet tot het werk van bouwbedrijf behoren, zodanig en zo tijdig worden verricht dat de uitvoering van het werk daarvan geen vertraging ondervindt
Artikel 7. Aansprakelijkheid van de opdrachtgever
1. Indien bouwstoffen of hulpmiddelen, die de opdrachtgever ter beschikking heeft gesteld, dan wel door hem zijn voorgeschreven, gebreken mochten hebben, is de opdrachtgever aansprakelijk voor de daarvoor veroorzaakte schade.
2. De opdrachtgever is aansprakelijk voor schade aan het werk als gevolg van door hem uitgevoerde werkzaamheden of verrichte leveringen.
Artikel 8. Aansprakelijkheid van bouwbedrijf
Het bouwbedrijf is aansprakelijk voor schade aan andere werken en eigendommen van de opdrachtgever voor zover deze door de uitvoering van het werk zijn toegebracht en te wijten is aan nalatigheid, onvoorzichtigheid of verkeerde handelingen van het bouwbedrijf.
Artikel 9. Verplichtingen van het bouwbedrijf
1. Het bouwbedrijf is verplicht het werk goed en deugdelijk en naar de bepalingen van de overeenkomst uit te voeren.
2. Het bouwbedrijf is voorts verplicht de door of namens de opdrachtgever gegeven orders en aanwijzingen op te volgen.
3. Het bouwbedrijf is verplicht de opdrachtgever te wijzen op onvolkomenheden in door of namens de opdrachtgever voorgeschreven constructies en werk wijzen en in door of namens de opdrachtgever gegeven orders en aanwijzingen, alsmede de gebreken in door de opdrachtgever ter beschikking gestelde voorgeschreven bouwstoffen en hulpmiddelen, voor zover het bouwbedrijf deze kende of redelijkerwijs behoorde te kennen.
4. Het bouwbedrijf vrijwaart de opdrachtgever tegen aanspraken tot vergoeding van schade voor zover deze door de uitvoering van het werk is toegebracht en te wijten is aan nalatigheid, onvoorzichtigheid of verkeerde handelingen van het bouwbedrijf.
Artikel 10. Uitvoeringstermijn
Is binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit nimmer een fatale termijn. Bij overschrijding van de uitvoeringstermijn dient de opdrachtgever het bouwbedrijf derhalve schriftelijk in gebreke te stellen.
Artikel 11. Betalingen en incassokosten
1. Betaling dient steeds te geschieden binnen 7 dagen na factuurdatum, op een door het bouwbedrijf aan te geven wijze in de valuta waarin is gefactureerd.
2. Het bouwbedrijf is gerechtigd om periodiek te factureren.
3. Indien de opdrachtgever in gebreke blijft in de tijdige betaling van een factuur, dan is de opdrachtgever van rechtswege in verzuim. De opdrachtgever is dan een rente verschuldigd van 10% per dag.
4. In geval van liquidatie, faillissement of surseance van betaling van de opdrachtgever zullen de vorderingen van het bouwbedrijf en de verplichtingen van de opdrachtgever jegens het bouwbedrijf onmiddellijk opeisbaar zijn.
5. Door de opdrachtgever gedane betalingen strekken steeds ter afdoening in de eerste plaats van alle verschuldigde rente en kosten, in de tweede plaats van opeisbare facturen die het langst open staan, zelfs al vermeldt de opdrachtgever dat de voldoening betrekking heeft op een latere factuur.
Artikel 12. In gebreke blijven van de opdrachtgever
1. Indien de opdrachtgever niet tijdig betaalt, is het bouwbedrijf gerechtigd tot invordering van het verschuldigde over te gaan, mits hij de opdrachtgever schriftelijk heeft aangemaand om alsnog binnen 7 dagen te betalen en de betaling is uitgebleven
2. Indien het bouwbedrijf tot invordering overgaat, zijn de daaraan verbonden buitengerechtelijke kosten voor rekening van de opdrachtgever. Het bouwbedrijf is gerechtigd deze kosten te fixeren op 10% van de verschuldigde hoofdsom.
3. Indien de opdrachtgever een termijn niet tijdig betaalt, is de Bouwbedrijf gerechtigd het werk stil te leggen tot het moment waarop de verschuldigde termijn is voldaan, mits hij de opdrachtgever schriftelijk heeft aangemaand om alsnog binnen 7 dagen te betalen en de betaling is uitgebleven.
Artikel 13. Contractduur
1. De overeenkomst tussen het bouwbedrijf en opdrachtgever wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst anders voortvloeit of indien partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeenkomen.
2. Het bouwbedrijf zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren.
Artikel 14. Overmacht
1. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet voorzien, waarop het bouwbedrijf geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor het bouwbedrijf niet in staat is haar verplichtingen na te komen. Werkstakingen in het bedrijf van het bouwbedrijf worden daaronder begrepen.
2. Het bouwbedrijf heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, indien de omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert, intreedt nadat het bouwbedrijf haar verbintenis had moeten nakomen.
3. Tijdens overmacht worden de verplichtingen van het bouwbedrijf opgeschort. Indien de periode waarin door overmacht nakoming van de verplichtingen door het bouwbedrijf niet mogelijk is, of langer duurt dan 2 maanden zijn beide partijen bevoegd de overeenkomst te ontbinden. In dat geval bestaat er geen verplichting tot schadevergoeding. Indien het bouwbedrijf bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk aan haar verplichtingen kan voldoen, is zij gerechtigd het reeds uitgevoerde, c.q. uitvoerbare deel afzonderlijk te factureren. De opdrachtgever is gehouden deze factuur te voldoen als betrof het een afzonderlijk contract. Dit geldt echter niet als het reeds uitgevoerde c.q. uitvoerbare deel geen zelfstandige waarde heeft.
Artikel 15. Geschillenbeslechting
De rechter in de woonplaats van het bouwbedrijf is bij uitsluiting bevoegd van geschillen kennis te nemen, tenzij de kantonrechter bevoegd is. Niettemin heeft het bouwbedrijf het recht haar wederpartij te dagvaarden voor de volgens de wet bevoegde rechter.
Artikel 16. Toepasselijk recht
Op elke overeenkomst tussen het bouwbedrijf en de opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing